Ana içeriğe atla

Özgürlük Savaşçısı F-5

Modernize edilen TÜRK HAVA KUVVETLERİNDE halen faliyet gösteren F-5 ile ilgi bilgiler.






Tanımı
Dönemi Soğuk Savaş
Üretici Northrop
Tasarımcı Edgar Schmued
İlk uçuş 30 Temmuz 1959 (F-5A) 11 Ağustos 1972 (F-5E)
Hizmete giriş 1962
Hizmetten çıkış 1998
Başlıca kullanıcılar ABD Hava Kuvvetleri
Filipin Hava kuvvetleri
Brezilya Hava Kuvvetleri
Güney Kore Hava Kuvvetleri
Birim maliyeti 2,1 milyon $ (Amerikan Doları
F-5A/B Freedom Fighter (Türkçe: Özgürlük Savaşçısı) ve F-5E/F Tiger II (Türkçe: Kaplan II) düşük maliyeti olan ve kolay bakım yapılabilen bir uçaktır. Birleşik Devletler Hava kuvvetlerinde Top gun tarzı savaş eğitim okullarında eğitim uçağı olarak kullanılmaktadır. Ucuz maliyeti olması sebebiyle daha çok zayıf ekonomili ülkelerin tercihi olmuştur. Uçak günümüz teknolojisinden geri kalmaktadır. Türk Hava Kuvvetleri de bir modernizasyon çalışması ile bu uçakları eğitim uçağı olarak bir müddet daha kullanmayı planlamaktadır. F-5 çok amaçlı bir uçaktır ve çok yüksek manevra kabiliyeti vardır. Hava Savaşları için Sidewinder füzeleri taşıyabilir. Kara saldırıları için de bomba ve roket taşımaktadır. F-5B adında iki kişilik eğitim versiyonu ayrıca RF-5 adında bir fotokeşif versiyonu vardır. F-5 pek çok ülkede lisans altında üretilmektedir.

F5-N Düşman Modeli 

F-5'in diğer türevlerinin yanısıra F-5N adına yeni bir türev daha bulunmaktadır. ABD donanması eğitim amaçlı kullanmak üzere durumları iyi olan İsviçre Hava Kuvvetleri’nin kullanım dışı 44 adet F-5E Tiger II uçağını satın alarak bazı düşman unsurları ile donatmış ve F-5N Tiger II şeklinde yeni bir türev ortaya çıkarmıştır.

Teknik özellikleri [değiştir]

  • Mürettebat: 1
  • Uzunluk: 14.35 m
  • Yükseklik: 4.10 m
  • Kanat açıklığı: 7.85 m
  • Kanat alanı: 17.28 m²
  • Boş ağırlığı: -
  • Yüklü ağılığı: 9.300 kg
  • Motor: 2 x General Electric J-85
  • Itiş gücü:15.5 kN
  • Maksimum hız: 1526 km/s
  • Menzil: 1815 km
  • Çıkabildiği maksimum yükseklik: 15.400 m

Silahlandırma

Kullanıcılar 

  • AvusturyaAvusturya
  • BahreynBahreyn
  • BotsvanaBotswana
  • ŞiliŞili
  • EtiyopyaEtiyopya
  • HondurasHonduras
  • EndonezyaEndonezya
  • İranİran
  • ÜrdünÜrdün
  • KenyaKenya
  • MeksikaMeksika
  • FasFas
  • NorveçNorveç
  • PakistanPakistan
  • ParaguayParaguay
  • TayvanTayvan
  • Suudi ArabistanSuudi Arabistan
  • SingapurSingapur
  • Güney Kore CumhuriyetiGüney Kore
  • İspanyaİspanya
  • SudanSudan
  • İsviçreİsviçre
  • TaylandTayland
  • TunusTunus
  • Türkiye CumhuriyetiTürkiye
  • VenezuelaVenezuela
  • VietnamVietnam
  • YemenYemen

Eski Kullanıcılar 

  • KanadaKanada
  • YunanistanYunanistan
  • MalezyaMalezya
  • HollandaHollanda
  • FilipinlerFilipinler
  • Güney VietnamGüney Vietnam
  • Amerika Birleşik DevletleriABD

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BOMBARDIMAN UÇAKLARI SERİSİ KOD ADI AYI Tupolev Tu-95

Tupolev  Tu-95  ( NATO rapor adı   Bear ),  soğuk savaş  döneminde  SSCB 'de Tupolev  tarafından üretilmiş, uzun ömürlü ve çok başarılı stratejik bomberdıman ve füze taşıyıcı maksatlı uçak. 2007 itibarıyla Tu-95 hala servistedir, 2040 yılına kadar da Rus Hava Kuvvetleri servisinde kalması planlanmıştır. Tu-95, her biri karşıt yönlü dönen bir pervane çiftini besleyen dört Kuznetsov turboprop motora sahiptir. Bu sayede tüm zamanalrın en hızlı pervaneli uçaklarından biri olmuştur. Şu ana dek hizmete giren tek turboprop motorlu bombardıman uçağıdır. Deniz kuvvetleri keşif versiyonuna  Tu-142  adı verilmiştir Özellikleri (Tu-95MS Tupolev Tu-95 Sağ görünüm Genel özellikleri Mürettebat:  6-7  [  21  ] Uzunluğu:  46,2 m  [  22  ]  (ft 6 151  [  22  ]  ) Kanat açıklığı  :  50,10 m  [  22  ]  (ft 5 164  [  22  ]  ) Yükseklik:  12.12 m (ft 9 39) Kanat Alanı:  310 m² (3330 ft ²) Boş ağırlık  :  90.000 kg (198.000 £) Yüklü ağırlığı :  171.000 kg (376.200 £) Maksimum kalkış

JF-17 PAKİSTAN HAVA KUVVETLERİNİN YENİ UÇAĞI

PAKİSTAN ve ÇİN HALK CUMHURİYETİ 1999 senesinde FC 1/SUPER 7 yi geliştirmek üzere bir ortaklık anlaşması imzaladılar.İlk prototipin test uçuşu ÇİN de yapıldı.PAKİSTAN tasarımı olan SUPER 7 sonradan JF-17 adını aldı.Sonraki testler 2006 senesinde yapıldı.İleri testler ve değerlendirmeler için PAKİSTAN HAVA KUVVETLERİ ne 2007 senesinde 10 adet teslimat yapıldı.Uçağın resmi olarak ilk uçuşu da İSLANABAD da oldu.PAKİSTAN HAVA KUVVETLERİ resmi olarak JF 17 uçağını 14 adet oarak 18 şubat 2010 aldı. GENEL ÖZELLİKLERİ Mürettebat 1 Uzunluk 14.0 m (45.9 ft) Kanat açıklığı 9.45 m Yükseklik 4.77 m (15ft 8 in) Yüksüz ağırlığı 6.411 kg Yüklü ağırlığı 9.100 kg Azami kalkış 12.700 kg G limiti +8.5 g PERFORMANS Azami Hız Mach 1.8(1.191 knots. 2.205 km/h) Muharebe yarı çapı 1.325 km (840 mi) Seyir menzili 3.480 (1.880 NM =2.160 Mİ) Tavan Uçuş İrtifası 16.920 m (55.500 ft)

MİG 25 İRAN HAVA KUVVETLERİ

MiG-25 Foxbat MiG-25 Foxbat-A Tanımı Üretici Mikoyan Gurevich OKB Tasarımcı Mikoyan Gurevich OKB İlk uçuş 6 Mart 1964 Hizmete giriş 1970 Güncel durumu Sınırlı sayıda hizmette Başlıca kullanıcılar Sovyetler Birliği (1970-1991) Rusya (1991-) Diğer kullanıcılar Cezayir Suriye Ermenistan Mürettebat 1 ( eğitim türevlerinde 2) kişi Uzunluk 19.75 m Yükseklik 6.1 m Kanat açıklığı 14.01 m Motor İki adet Tumansky R15-B300 artyakıcılı turbojet MiG-25 Foxbat Rus Mikoyan Gurevich Tasarım Bürosu (OKB) tarafından geliştirilip üretilmiş bir avcı ve yüksek hızlı keşif uçağıdır. Prototip olarak ilk uçuşunu 1964 yılında gerçekleştiren Foxbat , sesten üç kat hızlı seyredebilme yeteneği, güçlü radar sistemi ve uzun menzilli havadan havaya füze donanımıyla zamanının Batılı gözlemcilerini oldukça endişelendirmiş, bu endişeler orta vadede ABD tarafından F-15 Eagle savaş uçağının geliştirilmesine gid