Ana içeriğe atla

İlk Türk insansız hava aracı uçuşa hazır TAI, ilk Türk insansız hava aracının tasarım, üretim ve montajını tamamladı

AA
Güncelleme: 11:57 TSİ 29 Haziran. 2010 Salı
ESKİŞEHİR - TUSAŞ Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TAI) Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı, 1992 yılından beri insansız hava uçakları teknolojileriyle uğraştıklarını belirtti.
Son dönemlerde insansız hava araçlarının kullanım konseptlerinin yaygınlaşması ve yararlılığının artması nedeniyle bunlara olan ilginin oldukça arttığına işaret eden Dörtkaşlı, şöyle konuştu:
''TAI'de birkaç değişik sınıfta insansız hava aracı geliştirilmiş ve uçurulmuş durumda. Tamamen özgün, milli olanaklarla, Türk mühendisliğinin tasarımı, Türk teknisyenin üretimiyle ortaya çıkarılan, 'MALE' diye adlandırdığımız, orta irtifa, yüksek uçuş süresi diye adlandırabileceğimiz sınıftaki insansız hava aracımızın tasarımı, detay üretimi ve montajı tamamlandı. Önümüzdeki günlerde montajın yapıldığı hangardan uçuş yapılacak alana çıkaracağız. Uçuş testlerine de yılın üçüncü ve dördüncü çeyreğinde devam edeceğiz.'' 

Dörtkaşlı, bu aracın 1,5-2 ton ağırlığında olduğuna dikkati çekerek, ''Havada 24 saat kalma, 30 bin fit irtifaya kadar tırmanabilme özelliklerine sahip. Ama bu noktaya tedricen gelecek. İlk olarak 23 bin fite çıkıp 18 saat havada kalacak. Daha sonra 30 bine çıkıp 24 saat kalacak. 17 metre kanat açıklığı, 9 metre boyu, 1,70 yüksekliği olan 24 saat görev yapacak bir uçaktan bahsediyoruz. Bununla ilgili çalışmalarımız devam ediyor. Bunu başardığımız zaman dünyada sayılı ülkenin elinde bulunan bir hava aracına sahip olacağız'' dedi.
Gelecek yıldan itibaren bu aracı önce Türk Silahlı Kuvvetleri'nin hizmetine sunacaklarını ifade eden Dörtkaşlı, ''Daha sonra da dünyada pek çok dost ve müttefik ülkeye bu aracı kullanım amacıyla satabileceğiz. Projemiz bu'' diye konuştu. 

Dörtkaşlı, tasarımı ve mühendisliği tamamen kendilerine ait bu insansız hava uçağının üretiminin de TAI'de olduğunu belirterek, şöyle devam etti:
''Türk sanayisinin yoğun katılımı var. Eskişehir'de kurulu TUSAŞ Motor Sanayii AŞ'nin (TEI) motor konusunda görevi olacak. ASELSAN'nın ve daha birçok firmanın desteği olacak. Böylece milli bir insansız hava aracına Türkiye sahip olacak. Bunun ile ilgili resmi açıklamayı temmuz ortasında yapmayı planlıyoruz.''
Havacılık ya da savunma sektöründe uzun devinimli projelerde görev alan şirketlerin hedeflerinin çok daha uzun soluklu olması gerektiğine dikkati çeken Dörtkaşlı, şunları söyledi:
''Şu an sadece TAI'de değil tüm havacılık ve savunma sektöründe son derece heyecanlandırıcı projeler var. Doğum sancılarını çekiyoruz. Birkaç yıl içinde Türk Silahlı Kuvvetleri'nin, Türk şirketleri tarafından desteklenebilme oranının önemli yüzdelere ulaşacağını hep birlikte göreceğiz. Bu Türk mühendisinin özgün tasarımı ve Türk teknisyenin üretimiyle gerçekleşecek projeler kamuoyunda ses getirecek projeler. Önemli ama uzun soluklu projeler. Tasarım, üretim, test etme ve envantere teslim etme süreleri 6-7 yıl olan cinsten projeler. Bu, havacılık alanında, kara silahları alanında, deniz alanında var. Bunlardan bir kısmı çıktı, bir kısmının tasarım, üretim ve test çalışmaları devam ediyor. TAI'nın gerek insansız hava araçları sınıfında gerekse de insanlı uçaklar, helikopterler sınıfında, uydu konusunda özgün geliştirme çalışmaları var. Bunlar devam edecek.


Dörtkaşlı, Türkiye'nin, Cumhuriyet'in 100. yılında, kendi uçağını ve helikopterini yapabileceğini, uydusunu fırlatabileceğini, motorunu geliştirebileceğini, yazılımını yapabileceğini sözlerine ekledi.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

 

BOMBARDIMAN UÇAKLARI SERİSİ KOD ADI AYI Tupolev Tu-95

Tupolev  Tu-95  ( NATO rapor adı   Bear ),  soğuk savaş  döneminde  SSCB 'de Tupolev  tarafından üretilmiş, uzun ömürlü ve çok başarılı stratejik bomberdıman ve füze taşıyıcı maksatlı uçak. 2007 itibarıyla Tu-95 hala servistedir, 2040 yılına kadar da Rus Hava Kuvvetleri servisinde kalması planlanmıştır. Tu-95, her biri karşıt yönlü dönen bir pervane çiftini besleyen dört Kuznetsov turboprop motora sahiptir. Bu sayede tüm zamanalrın en hızlı pervaneli uçaklarından biri olmuştur. Şu ana dek hizmete giren tek turboprop motorlu bombardıman uçağıdır. Deniz kuvvetleri keşif versiyonuna  Tu-142  adı verilmiştir Özellikleri (Tu-95MS Tupolev Tu-95 Sağ görünüm Genel özellikleri Mürettebat:  6-7  [  21  ] Uzunluğu:  46,2 m  [  22  ]  (ft 6 151  [  22  ]  ) Kanat açıklığı  :  50,10 m  [  22  ]  (ft 5 164  [  22  ]  ) Yü...

TÜRK HAVA KUVVETLERİNİN 100.YIL ARMAĞANI SOLO TÜRK

Türk Hava Kuvvetlerinin sahip olduğu modern ve yüksek performanslı F-16 uçağının kabiliyetlerini, kullanımı için gereken yüksek seviyedeki bilgi ve beceriyi izleyiciye bir gösteri şeklinde sunan gösteri ekibidir. Gösteri uçuşları tek kişilik F-16 C Blok-40 uçağı ile icra edilmektedir. Gösteri uçuşları esnasında her iki kanat ucuna takılan duman gereçleri vasıtası ile beyaz renkli duman salınmaktadır. Uçak üzerine boya haricinde herhangi bir değişiklik yapılmamış olup diğer F-16 lar gibi her türlü göreve planlanabilmektedir. SOLOTÜRK pilotları gösteri uçuşları haricinde harbe hazırlıklarını sürdürmektedirler. TARİHÇE Hv.K.K.lığının 25 Kasım 2009 tarihinde çalışmalarını başlattığı  “Tek F-16 Uçağı ile Gösteri Uçuşu” programı 14 Ocak 2010 tarihinde Hv.Plt.Bnb. Murat KELEŞ, Hv.Plt.Yzb. Fatih BATMAZ ve Hv.Plt.Yzb. S. Yalın AHBAB’ın kurucu ekip olarak seçilmeleri ile hayata geçmiştir. Hv.Plt.Bnb. Murat KELEŞ 18 Mayıs 2010 tarihinde Tek F-16 Gösteri Uçuşu için ilk eğitim sorti...