Ana içeriğe atla

İlk Türk insansız hava aracı uçuşa hazır TAI, ilk Türk insansız hava aracının tasarım, üretim ve montajını tamamladı

AA
Güncelleme: 11:57 TSİ 29 Haziran. 2010 Salı
ESKİŞEHİR - TUSAŞ Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TAI) Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı, 1992 yılından beri insansız hava uçakları teknolojileriyle uğraştıklarını belirtti.
Son dönemlerde insansız hava araçlarının kullanım konseptlerinin yaygınlaşması ve yararlılığının artması nedeniyle bunlara olan ilginin oldukça arttığına işaret eden Dörtkaşlı, şöyle konuştu:
''TAI'de birkaç değişik sınıfta insansız hava aracı geliştirilmiş ve uçurulmuş durumda. Tamamen özgün, milli olanaklarla, Türk mühendisliğinin tasarımı, Türk teknisyenin üretimiyle ortaya çıkarılan, 'MALE' diye adlandırdığımız, orta irtifa, yüksek uçuş süresi diye adlandırabileceğimiz sınıftaki insansız hava aracımızın tasarımı, detay üretimi ve montajı tamamlandı. Önümüzdeki günlerde montajın yapıldığı hangardan uçuş yapılacak alana çıkaracağız. Uçuş testlerine de yılın üçüncü ve dördüncü çeyreğinde devam edeceğiz.'' 

Dörtkaşlı, bu aracın 1,5-2 ton ağırlığında olduğuna dikkati çekerek, ''Havada 24 saat kalma, 30 bin fit irtifaya kadar tırmanabilme özelliklerine sahip. Ama bu noktaya tedricen gelecek. İlk olarak 23 bin fite çıkıp 18 saat havada kalacak. Daha sonra 30 bine çıkıp 24 saat kalacak. 17 metre kanat açıklığı, 9 metre boyu, 1,70 yüksekliği olan 24 saat görev yapacak bir uçaktan bahsediyoruz. Bununla ilgili çalışmalarımız devam ediyor. Bunu başardığımız zaman dünyada sayılı ülkenin elinde bulunan bir hava aracına sahip olacağız'' dedi.
Gelecek yıldan itibaren bu aracı önce Türk Silahlı Kuvvetleri'nin hizmetine sunacaklarını ifade eden Dörtkaşlı, ''Daha sonra da dünyada pek çok dost ve müttefik ülkeye bu aracı kullanım amacıyla satabileceğiz. Projemiz bu'' diye konuştu. 

Dörtkaşlı, tasarımı ve mühendisliği tamamen kendilerine ait bu insansız hava uçağının üretiminin de TAI'de olduğunu belirterek, şöyle devam etti:
''Türk sanayisinin yoğun katılımı var. Eskişehir'de kurulu TUSAŞ Motor Sanayii AŞ'nin (TEI) motor konusunda görevi olacak. ASELSAN'nın ve daha birçok firmanın desteği olacak. Böylece milli bir insansız hava aracına Türkiye sahip olacak. Bunun ile ilgili resmi açıklamayı temmuz ortasında yapmayı planlıyoruz.''
Havacılık ya da savunma sektöründe uzun devinimli projelerde görev alan şirketlerin hedeflerinin çok daha uzun soluklu olması gerektiğine dikkati çeken Dörtkaşlı, şunları söyledi:
''Şu an sadece TAI'de değil tüm havacılık ve savunma sektöründe son derece heyecanlandırıcı projeler var. Doğum sancılarını çekiyoruz. Birkaç yıl içinde Türk Silahlı Kuvvetleri'nin, Türk şirketleri tarafından desteklenebilme oranının önemli yüzdelere ulaşacağını hep birlikte göreceğiz. Bu Türk mühendisinin özgün tasarımı ve Türk teknisyenin üretimiyle gerçekleşecek projeler kamuoyunda ses getirecek projeler. Önemli ama uzun soluklu projeler. Tasarım, üretim, test etme ve envantere teslim etme süreleri 6-7 yıl olan cinsten projeler. Bu, havacılık alanında, kara silahları alanında, deniz alanında var. Bunlardan bir kısmı çıktı, bir kısmının tasarım, üretim ve test çalışmaları devam ediyor. TAI'nın gerek insansız hava araçları sınıfında gerekse de insanlı uçaklar, helikopterler sınıfında, uydu konusunda özgün geliştirme çalışmaları var. Bunlar devam edecek.


Dörtkaşlı, Türkiye'nin, Cumhuriyet'in 100. yılında, kendi uçağını ve helikopterini yapabileceğini, uydusunu fırlatabileceğini, motorunu geliştirebileceğini, yazılımını yapabileceğini sözlerine ekledi.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BOMBARDIMAN UÇAKLARI SERİSİ KOD ADI AYI Tupolev Tu-95

Tupolev  Tu-95  ( NATO rapor adı   Bear ),  soğuk savaş  döneminde  SSCB 'de Tupolev  tarafından üretilmiş, uzun ömürlü ve çok başarılı stratejik bomberdıman ve füze taşıyıcı maksatlı uçak. 2007 itibarıyla Tu-95 hala servistedir, 2040 yılına kadar da Rus Hava Kuvvetleri servisinde kalması planlanmıştır. Tu-95, her biri karşıt yönlü dönen bir pervane çiftini besleyen dört Kuznetsov turboprop motora sahiptir. Bu sayede tüm zamanalrın en hızlı pervaneli uçaklarından biri olmuştur. Şu ana dek hizmete giren tek turboprop motorlu bombardıman uçağıdır. Deniz kuvvetleri keşif versiyonuna  Tu-142  adı verilmiştir Özellikleri (Tu-95MS Tupolev Tu-95 Sağ görünüm Genel özellikleri Mürettebat:  6-7  [  21  ] Uzunluğu:  46,2 m  [  22  ]  (ft 6 151  [  22  ]  ) Kanat açıklığı  :  50,10 m  [  22  ]  (ft 5 164  [  22  ]  ) Yükseklik:  12.12 m (ft 9 39) Kanat Alanı:  310 m² (3330 ft ²) Boş ağırlık  :  90.000 kg (198.000 £) Yüklü ağırlığı :  171.000 kg (376.200 £) Maksimum kalkış

JF-17 PAKİSTAN HAVA KUVVETLERİNİN YENİ UÇAĞI

PAKİSTAN ve ÇİN HALK CUMHURİYETİ 1999 senesinde FC 1/SUPER 7 yi geliştirmek üzere bir ortaklık anlaşması imzaladılar.İlk prototipin test uçuşu ÇİN de yapıldı.PAKİSTAN tasarımı olan SUPER 7 sonradan JF-17 adını aldı.Sonraki testler 2006 senesinde yapıldı.İleri testler ve değerlendirmeler için PAKİSTAN HAVA KUVVETLERİ ne 2007 senesinde 10 adet teslimat yapıldı.Uçağın resmi olarak ilk uçuşu da İSLANABAD da oldu.PAKİSTAN HAVA KUVVETLERİ resmi olarak JF 17 uçağını 14 adet oarak 18 şubat 2010 aldı. GENEL ÖZELLİKLERİ Mürettebat 1 Uzunluk 14.0 m (45.9 ft) Kanat açıklığı 9.45 m Yükseklik 4.77 m (15ft 8 in) Yüksüz ağırlığı 6.411 kg Yüklü ağırlığı 9.100 kg Azami kalkış 12.700 kg G limiti +8.5 g PERFORMANS Azami Hız Mach 1.8(1.191 knots. 2.205 km/h) Muharebe yarı çapı 1.325 km (840 mi) Seyir menzili 3.480 (1.880 NM =2.160 Mİ) Tavan Uçuş İrtifası 16.920 m (55.500 ft)

MİG 25 İRAN HAVA KUVVETLERİ

MiG-25 Foxbat MiG-25 Foxbat-A Tanımı Üretici Mikoyan Gurevich OKB Tasarımcı Mikoyan Gurevich OKB İlk uçuş 6 Mart 1964 Hizmete giriş 1970 Güncel durumu Sınırlı sayıda hizmette Başlıca kullanıcılar Sovyetler Birliği (1970-1991) Rusya (1991-) Diğer kullanıcılar Cezayir Suriye Ermenistan Mürettebat 1 ( eğitim türevlerinde 2) kişi Uzunluk 19.75 m Yükseklik 6.1 m Kanat açıklığı 14.01 m Motor İki adet Tumansky R15-B300 artyakıcılı turbojet MiG-25 Foxbat Rus Mikoyan Gurevich Tasarım Bürosu (OKB) tarafından geliştirilip üretilmiş bir avcı ve yüksek hızlı keşif uçağıdır. Prototip olarak ilk uçuşunu 1964 yılında gerçekleştiren Foxbat , sesten üç kat hızlı seyredebilme yeteneği, güçlü radar sistemi ve uzun menzilli havadan havaya füze donanımıyla zamanının Batılı gözlemcilerini oldukça endişelendirmiş, bu endişeler orta vadede ABD tarafından F-15 Eagle savaş uçağının geliştirilmesine gid