Ana içeriğe atla

YENİ NASİL SAVAŞ UÇAKLARI PAK FA T-50

‘nın prototip aşamasındaki 5. nesil savaş uçağı T 50, nihayet ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirerek ’ye rakip olabileceğini kanıtladı.
‘nın 5. nesil savaş uçağı projesi ‘nın prototipi bu sabah ‘daki Komsomolsk am Amur tesislerinden havalanarak ilk uçuşunu tam başarıyla gerçekleştirdi. Ana yüklenici önderliğinde Mikoyan-Gurevich ve Yakovlev tarafından müşterek geliştirilen uçağın ilk uçuşu 47 dakika sürdü. Test pilotu Sergei Bogdan tarafından kumanda edilen ilk uçuşta uçağın kumanda mekanizmalari ve motorlarının ayarları test edildi.
ismiyle adlandırılan, ‘nin muadili ve rakibi, Şirketi tarafından üretilen beşinci nesil muharebe uçağı, firmanın Far East bölgesindeki Komsomolsk-on-Amur Merkezinde 47 dakika süren ilk uçuşunu gerçekleştirdi. Bu uçuş testiyle birlikte ilk kez sergilenmiş olan uçak, Devlet Televizyonunda yayınlanan fotoğraflarda ilk olarak yüksek irtifada gösterildikten sonra, devamında ise karlı piste inişi esnasında gösterildi.
Pilot Sergei Bogdan’ın ’nin resmi internet sitesinde yayınlanan açıklamasında “Uçak uçuş programındaki tüm etaplarında başarılı bir performans sergiledi. Pilot için kolay ve rahattı.” dedi.
ArGe faaliyetleri 12 yıl öncesine kadar uzanan ve resmen 2001 yılının nisan ayında start alan projesi, Rus uçak üreticisi devlerinden Ana Yükleniciliğinde Mikoyan-Gurevich ve Yakovlev firmalarının da katkı sağladığı, Rus günlük haber gazetesi Vedemosti’nin de deyimiyle: “Sovyetler Birliği tarihinde gerçekleştirilen en karmaşık teknoloji projelerinden birisi”. Aynı gazetenin “ olmadan kendi güvenliğini bağımsız olarak sağlayamazdı” diye nitelendirdiği uçak, beşinci nesil na sahip tek ülke ile sürdürülen gizli teknolojik savaşın önemli bir adımı.  Şimdiye dek Devlet Televizyonu’nun bile sadece eskizlerini teşhir ettiği uçağın başarılı bir uçuş gerçekleştirmesi de, ’nın  bu uçakla ilgili karamsar görüşlere verdiği iyi bir yanıt oldu.
hala envanterinde bulunan eski Sovyetlerden kalma ürünlerin bakım maliyetleri ve sık arızalanmaları dolayısıyla bilhassa hava kuvvetleri açısından oldukça sıkıntılıydı. Konuyu çözmek için Rus ordusunu yeniden donatmak üzere geniş çaplı bir modernizasyon projesine başlayan için, T 50, bir kilometre taşı niteliğinde.
Yine Interfax haber ajansında yer alan bir haberde ,Eski Rus Hava Kuvvetleri Komutanı Anatolu Korkunov’un sözlerine yer verilmiş. Korkunov: “Bu uçağa ihtiyacımız olduğuna hiç kuşku yok; Sahip olduğumuz Su-29 ve MİG-29 uçakları yeterliydi ancak yaşlandılar. 20 yılı aşkın süredir kullanılıyorlar ve artık yerlerini alacak yeni bir şeyler yapmanın zamanı geldi.’ diyor. Komutana göre bu yeni muharip jet, ile mukayese edilebilecek düzeyde. Daha önce ’de de bulunduğunu ifade eden pilot, “Bir ’den daha kötü olmayacaktır; ’de bulundum ve biliyorum.’ diyerek, aslında bir anlamda uçağın ’nin muadili ve rakibi olarak üretildiğini dile getirmiş oldu.
‘daki liberal çizgisiyle tanınan Nezavisimaya Gazeta gazetesi, test edilen versiyonun sadece bir prototip olduğunu, henüz tam gelişmiş bir motora sahip olmadığını ve hala ne tür silah ve mühimmat taşıyacağı konusunda da belirsizlikler olduğunu söyleyerek, ülke basınındaki genel havaya göre daha temkinli bir tavır takındı.
Arka plan notları:
Daha önce SSNET’te “ T 50 ilk uçuşuna hazır” başlığıyla hazırladığımız haberde, 50’nin sorunlarından ve ilk uçuşunun başarısının uçağın prestijine ne gibi etkilerde bulunabileceğinden bahsetmiştik. (http://www.savunmasanayi.net/t-50-pak-fa-ilk-ucusuna-hazir/t-50-pak-fa-ilk-ucusuna-hazir/)
Interfax Haber Ajansı’nda yer alan bir habere göre, T 50’ler artyakıcılarını açmadan ses hızının üzerinde [] uzun mesafeli uçuşlar yapabiliyor ve süpersonik uçuş ile eş zamanlı olarak çeşitli hedeflere saldırabiliyor. Uçak ayrıca modern harp tekniklerine uygun olarak, uydu ve muharebe alanındaki diğer uçaklarla data-link vasıtasıyla bilgi alışverişinde bulunabiliyor.
‘nin ilk uçuşu aslında çok daha önce planlanmıştı fakat 2007 yılından bu yana, ilk uçuş tarihleri gerekçe gösterilmeden sürekli ertelendi. Projeye 2007 yılında Savunma Bakanlığı’na bağlı Havacılık şirketi [HAL] de ortak oldu.
İlk uçuş tarihinin sürekli ertelenmesi ile ilgili resmi açıklamaysa nihayet geçtiğimiz 2009 yazında yapıldı ve projedeki problemin, uçağın Saturn AL-41F tipi turbofan motorlarından kaynaklandığı dile getirildi.
Bu muazzam motorların her birinin artyanma (AB: Afterburner) modunda 175 kp gibi muazzam bir tepki gücüne sahip olduğu iddia edilmekte ki bu güç/ağırlık bazında 11/1 oranı anlamına geliyor.
kaynaklı bazı iddialara göre, AL-41F motorunun, ‘nin seçildiği ATF projesinde kullanılan General Electric yapımı YF-120 motorundan esinlendiği dile getiriliyor.
‘nin ’si, Rus Hava Kuvvetleri’nin beşinci nesil, hava üstünlük seviyesindeki bir av-önleme çözümüne yönelik. projesine dahil olan ’sa, uçağın çift koltuklu av-bombardıman maksatlı bir versiyonunu üretmek istiyor. Zaten bu yüzden de Hint uçağı ’dan çok farklı olacağından bu amaç doğrultusunda FGFA telaffuzu yapılıyor.
gerek dizayn ve konstrüksiyonu, gerek yapımında kullanılan kompozit gibi malzemeler, gerek radar ışınlarını absorbe edebilen özel RAM kaplaması, gerekse de konsept gereği dahili mühimmat bölümerinden dolayı, bugüne dek dünya tarihinde üretilmiş en düşük radar yansımalı, yani RCS değerli safkan bir ““ Rus uçağı olacak.
, öncelikli görevi olan av-önleme modunda dört adet orta menzilli radar güdümlü R-77M ve iki adet kızılötesi güdümlü R-73 veya R,74 veya R-30 hava-hava füzelerini, dolayısıyla toplam 6 hava-hava füzesini birden aynı anda dahili mühimmat bölümünde taşıyabilecek. Uçağın standart dahili silahları arasında 2 adet güçlü 30 mm’lik makinali toplar da yer alıyor.
Uçağın uçuş performansı ve av-önleme görevindeki harekat yarı çapı da oldukça etkileyici. Buna göre maksimum hızı Mach 2,2 olan bu uçağın artyanar moduna geçmeden süpersonik [] hızı 2000 km/s. Böylelikle Raptor ve /‘dan sonra hızına silahlı olarak erişen ve tutunabilen üçüncü savaş uçağı olacak gibi gözüküyor.
‘nin harekat yarı çapına gelince, uçak yukarıda adı geçen 6 adet hava-hava füzesiyle 1200 km uzaktaki hedefine müdahale ederek geri dönebiliyor. Uçağın harici yakıt tankları ile azami ulaşım menzilyse 7 400 km.


cephesinden yapılan sürpriz bir açıklamayla, beşinci nesil Rus savaş uçağı ‘nin bu ay içinde ilk uçuşunu yapabileceği iddia edildi.
, ‘nın ilk beşinci nesil muharip jet uçağını teşkil ediyor. ArGe faaliyetleri 12 yıl öncesine kadar uzanan ve resmen 2001 yılının nisan ayında start alan PAK FA projesi, Rus uçak üreticisi devlerinden Ana Yükleniciliğinde geliştirilmekle birlikte, diğer tecrübeli Rus üreticilerden Mikoyan-Gurevich ve Yakovlev firmaları da projeye dahil.
‘nin ilk uçuşu aslında çok daha önce planlanmıştı fakat 2007 yılından bu yana, ilk uçuş tarihleri gerekçe gösterilmeden sürekli ertelendi. Projeye 2007 yılında Savunma Bakanlığı’na bağlı  Havacılık şirketi [HAL] de ortak oldu.
İlk uçuş tarihinin sürekli ertelenmesi ile ilgili resmi açıklamaysa nihayet geçtiğimiz 2009 yazında yapıldı ve projedeki problemin, uçağın Saturn AL-41F tipi turbofan motorlarından kaynaklandığı dile getirildi.
Bu muazzam motorların her birinin artyanar modunda 175 kp gibi muazzam bir tepki gücüne sahip olduğu iddia edilmekte ki bu güç/ağırlık bazında 11/1 oranı anlamına geliyor.
kaynaklı bazı iddialara göre, AL-41F motorunun, ‘nin seçildiği ATF projesinde kullanılan General Electric yapımı YF-120 motorundan esinlendiği dile getiriliyor.
‘nin ’si, Rus Hava Kuvvetleri’nin beşinci nesil, hava üstünlük seviyesindeki bir av-önleme çözümüne yönelik. PAK FA projesine dahil olan ’sa, uçağın çift koltuklu av-bombardıman maksatlı bir versiyonunu üretmek istiyor. Zaten bu yüzden de Hint uçağı PAK FA’dan çok farklı olacağından bu amaç doğrultusunda FGFA telaffuzu yapılıyor.
gerek dizayn ve konstrüksiyonu, gerek yapımında kullanılan kompozit gibi malzemeler, gerek radar ışınlarını absorbe edebilen özel RAM kaplaması, gerekse de konsept gereği dahili mühimmat bölümerinden dolayı, bugüne dek dünya tarihinde üretilmiş en düşük radar yansımalı, yani RCS değerli safkan bir ““ Rus uçağı olacak.
, öncel görevi olan av-önleme modunda dört adet orta menzilli radar güdümlü R-77M ve iki adet kızılötesi güdümlü R-73 veya R,74 veya R-30 hava-hava füzelerini, dolayısıyla toplam 6 hava-hava füzesini birden aynı anda dahili mühimmat bölümünde taşıyabilecek. Uçağın standart dahili silahları arasında 2 adet güçlü 30 mm’lik makinali toplar da yer alıyor.
Uçağın uçuş performansı ve av-önleme görevindeki harekat yarı çapı da oldukça etkileyici. Buna göre maksimum hızı Mach 2,2 olan bu uçağın artyanar moduna geçmeden süpersonik [] hızı 2000 km/s. Böylelikle  Raptor ve /‘dan sonra hızına silahlı olarak erişen ve tutunabilen üçüncü savaş uçağı olacak gibi gözüküyor.



‘nin harekat yarı çapına gelince, uçak yukarıda adı geçen 6 adet hava-hava füzesiyle 1200 km uzaktaki hedefine müdahale ederek geri dönebiliyor. Uçağın harici yakıt tankları ile azami ulaşım menzilyse 7 400 km.
Üç haftaya kadar ilk uçuşunu yapması planlanan ‘nin uçuşunun bu sefer de iptal edilmesi, ve PAK FA/FGFA programları açısından bir nevi prestij kaybına yol açabilme ihtimalini de artırabilecek.KAYNAK
WWW.SAVUNMASANAYİ.NET

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

 

BOMBARDIMAN UÇAKLARI SERİSİ KOD ADI AYI Tupolev Tu-95

Tupolev  Tu-95  ( NATO rapor adı   Bear ),  soğuk savaş  döneminde  SSCB 'de Tupolev  tarafından üretilmiş, uzun ömürlü ve çok başarılı stratejik bomberdıman ve füze taşıyıcı maksatlı uçak. 2007 itibarıyla Tu-95 hala servistedir, 2040 yılına kadar da Rus Hava Kuvvetleri servisinde kalması planlanmıştır. Tu-95, her biri karşıt yönlü dönen bir pervane çiftini besleyen dört Kuznetsov turboprop motora sahiptir. Bu sayede tüm zamanalrın en hızlı pervaneli uçaklarından biri olmuştur. Şu ana dek hizmete giren tek turboprop motorlu bombardıman uçağıdır. Deniz kuvvetleri keşif versiyonuna  Tu-142  adı verilmiştir Özellikleri (Tu-95MS Tupolev Tu-95 Sağ görünüm Genel özellikleri Mürettebat:  6-7  [  21  ] Uzunluğu:  46,2 m  [  22  ]  (ft 6 151  [  22  ]  ) Kanat açıklığı  :  50,10 m  [  22  ]  (ft 5 164  [  22  ]  ) Yü...

TÜRK HAVA KUVVETLERİNİN 100.YIL ARMAĞANI SOLO TÜRK

Türk Hava Kuvvetlerinin sahip olduğu modern ve yüksek performanslı F-16 uçağının kabiliyetlerini, kullanımı için gereken yüksek seviyedeki bilgi ve beceriyi izleyiciye bir gösteri şeklinde sunan gösteri ekibidir. Gösteri uçuşları tek kişilik F-16 C Blok-40 uçağı ile icra edilmektedir. Gösteri uçuşları esnasında her iki kanat ucuna takılan duman gereçleri vasıtası ile beyaz renkli duman salınmaktadır. Uçak üzerine boya haricinde herhangi bir değişiklik yapılmamış olup diğer F-16 lar gibi her türlü göreve planlanabilmektedir. SOLOTÜRK pilotları gösteri uçuşları haricinde harbe hazırlıklarını sürdürmektedirler. TARİHÇE Hv.K.K.lığının 25 Kasım 2009 tarihinde çalışmalarını başlattığı  “Tek F-16 Uçağı ile Gösteri Uçuşu” programı 14 Ocak 2010 tarihinde Hv.Plt.Bnb. Murat KELEŞ, Hv.Plt.Yzb. Fatih BATMAZ ve Hv.Plt.Yzb. S. Yalın AHBAB’ın kurucu ekip olarak seçilmeleri ile hayata geçmiştir. Hv.Plt.Bnb. Murat KELEŞ 18 Mayıs 2010 tarihinde Tek F-16 Gösteri Uçuşu için ilk eğitim sorti...