Ana içeriğe atla
Sözleşmesi Temmuz 2007’de Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) ile TUSAŞ arasında imzalanan T-38 Aviyonik Modernizasyon (ARI) Programı çerçevesinde, Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın (Hv.K.K.) envanterinde bulunan T-38 uçaklarının modernize edilmesi amaçlanmaktadır. SSM ile imzalanan sözleşme gereği 20 Eylül 2007 tarihinde yürürlüğe giren T-38 Uçakları Aviyonik Modernizasyonu (ARI) Programı 55 uçağı kapsamaktadır. Bunlardan 5 adedi TUSAŞ tesislerinde modernize edilecek. 50 uçağın modernizasyonu ise 1’inci HİBM.K.lığı/Eskişehir tarafından gerçekleştirilecektir. Modernizasyon için gereken Grup-A ham malzeme ve Grup-B Kitleri ile eğitim, teknik veri paketi ihtiyacı TUSAŞ tarafından sağlanacaktır. Ayrıca TUSAŞ, modernizasyon sonrasında uçakların uzun süre Entegre Lojistik Desteği’ni de sağlayacaktır. ARI Programı kapsamında T-38 uçaklarında standart olan aviyonikler dijital yüksek teknoloji aviyoniklerle değiştirilecektir.. Uçaklara 13 adet yeni sistem takılacaktır. Bunlar, Baş yukarı Gösterge (HUD), Çok amaçlı renkli gösterge (MFCD), Sayısal görüntü-bilgi kaydedici/Bilgi aktarma sistemi (DVDR/DTS), Gaz kolu ve lövye üzeri kontrol sistemi (HOTAS), Dahili haberleşme sistemi (Intercom), Yüksek ve çok yüksek frekans telsiz (V/UHF Radio), Motor gösterge sistemi (EFI), Kokpit kamerası (CTVS), Aletli iniş sistemi (VOR/ILS), Aviyonik aktivasyon paneli (AAP), Merkezi Kontrol Bilgisayarı (MKB)’dır. Merkezi Kontrol Bilgisayarı, gömülü Harekat Uçuş Yazılımı ve Sanal Atış/Skorlama Yazılımı milli olarak geliştirilecektir. Ayrıca uçuş görev planlamasının Hava Kuvvetleri Bilgi Sistemi (HvBS) projesi kapsamında yapılabilmesine yönelik Görev Planlama ve Dibirif Yazılımları da milli olarak geliştirilecektir. Yeni nesil aviyonik sistemlerin entegrasyonu kapsamında kokpit ve aviyonik kompartımanda gerçekleştirilecek yapısal tadilatların yanında, elektrik güç dağıtım sistemi modifikasyonu, ilave DC güç ihtiyacını karşılayacak yeni TRU (Transformer Recitifier Unit) ve Batarya entegrasyonu, iklimlendirme sisteminde iyileştirme ve pitot-statik sistem modifikasyonu gerçekleştirilecektir. Bunlara ilave olarak uçakların tüm kablo donanımı da yenilecektir. Modernizasyon kapsamında gerçekleştirilen bir diğer faaliyet de mevcut Fırlatma Sandalyelerinin yeni Martin Baker firması ürünü sandalyelerle değiştirilmesidir Modernizasyon projesinde teknik özelliklerin sağlanmasının yanı sıra ürünün insan ilişkisi ile ilgili de çalışmalar yapılmaktadır. İnsan makine arayüzünün uygun bir şekilde sağlandığı, pilot güvenliği; pilot rahatlığı, kullanılabilirlik, güvenlik ve idame edilebilirlik kriterlerinin ergonomik açıdan da düşünüldüğü bir uçak modernizasyonu yapılacaktır. İlk 5 uçağın modernizasyonun kapsayan TUSAŞ’daki Prototip fazının 47 ayda tamamlanması planlanmaktadır. Programda mümkün olduğunca milli firmalar ve ürünler kullanılmaktadır. MKB, Telsiz ve MFCD’ler Aselsan firması, Görev Planlama Yazılımı Havelsan, Dibirif Yazılımı Katron, AAP Savronik tarafından sağlanmaktadır. Veri Kayıt Sisteminin de SDT firması tarafından geliştirilmesine yönelik çalışmalar devam etmektedir. Bunun dışında yine bazı imalat kalemleri yerli alt yüklenici firmalara yönlendirilerek azami yerli katkı ve iş paylaşımı sağlanmaya özen gösterilmektedir. T-38 Aviyonik Modernizasyon Projesi (ARI) kapsamında Uçuşa Uygunluk Değerlendirme faaliyetleri SSM ve Hv.K.K.lığı temsilcilerinin katılımı ile oluşturulan Uçuşa Uygunluk Değerlendirme Kurulu (UDEK) ve UDE Alt Çalışma Grupları (AÇG) tarafından yürütülecektir. ARI projesi kapsamında birinci prototip T-38 uçağının tasarım, üretim, montaj ve hangarda yapılması gereken tasarım doğrulama ve sistem testleri Hv.K.K.lığı ve Şirketimiz personelinin yoğun, koordineli ve özverili çalışmaları sonucunda başarıyla tamamlanmıştır. Birinci prototip uçak 27 Ağustos 2010 tarihinde hangardan motor çalıştırmak için takat alanına çekilmiştir ve 4 Eylül 2010 itibariyle motor çalıştırma işlemleri ile hangar dışında yapılması gereken testlerin tamamı tamamlanmıştır. 1’inci Prototip T-38M uçağının ilk test uçuş öncesi yapılması gereken Rule kontrolü de 5 Ekim 2010 tarihinde başarıyla gerçekleştirilmiş olup uçuş testlerine başlamak için SSM onayı beklenmektedir. TAİ NİN VEB SİTESİNDEN ALINMIŞTIR.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BOMBARDIMAN UÇAKLARI SERİSİ KOD ADI AYI Tupolev Tu-95

Tupolev  Tu-95  ( NATO rapor adı   Bear ),  soğuk savaş  döneminde  SSCB 'de Tupolev  tarafından üretilmiş, uzun ömürlü ve çok başarılı stratejik bomberdıman ve füze taşıyıcı maksatlı uçak. 2007 itibarıyla Tu-95 hala servistedir, 2040 yılına kadar da Rus Hava Kuvvetleri servisinde kalması planlanmıştır. Tu-95, her biri karşıt yönlü dönen bir pervane çiftini besleyen dört Kuznetsov turboprop motora sahiptir. Bu sayede tüm zamanalrın en hızlı pervaneli uçaklarından biri olmuştur. Şu ana dek hizmete giren tek turboprop motorlu bombardıman uçağıdır. Deniz kuvvetleri keşif versiyonuna  Tu-142  adı verilmiştir Özellikleri (Tu-95MS Tupolev Tu-95 Sağ görünüm Genel özellikleri Mürettebat:  6-7  [  21  ] Uzunluğu:  46,2 m  [  22  ]  (ft 6 151  [  22  ]  ) Kanat açıklığı  :  50,10 m  [  22  ]  (ft 5 164  [  22  ]  ) Yükseklik:  12.12 m (ft 9 39) Kanat Alanı:  310 m² (3330 ft ²) Boş ağırlık  :  90.000 kg (198.000 £) Yüklü ağırlığı :  171.000 kg (376.200 £) Maksimum kalkış

JF-17 PAKİSTAN HAVA KUVVETLERİNİN YENİ UÇAĞI

PAKİSTAN ve ÇİN HALK CUMHURİYETİ 1999 senesinde FC 1/SUPER 7 yi geliştirmek üzere bir ortaklık anlaşması imzaladılar.İlk prototipin test uçuşu ÇİN de yapıldı.PAKİSTAN tasarımı olan SUPER 7 sonradan JF-17 adını aldı.Sonraki testler 2006 senesinde yapıldı.İleri testler ve değerlendirmeler için PAKİSTAN HAVA KUVVETLERİ ne 2007 senesinde 10 adet teslimat yapıldı.Uçağın resmi olarak ilk uçuşu da İSLANABAD da oldu.PAKİSTAN HAVA KUVVETLERİ resmi olarak JF 17 uçağını 14 adet oarak 18 şubat 2010 aldı. GENEL ÖZELLİKLERİ Mürettebat 1 Uzunluk 14.0 m (45.9 ft) Kanat açıklığı 9.45 m Yükseklik 4.77 m (15ft 8 in) Yüksüz ağırlığı 6.411 kg Yüklü ağırlığı 9.100 kg Azami kalkış 12.700 kg G limiti +8.5 g PERFORMANS Azami Hız Mach 1.8(1.191 knots. 2.205 km/h) Muharebe yarı çapı 1.325 km (840 mi) Seyir menzili 3.480 (1.880 NM =2.160 Mİ) Tavan Uçuş İrtifası 16.920 m (55.500 ft)

MİG 25 İRAN HAVA KUVVETLERİ

MiG-25 Foxbat MiG-25 Foxbat-A Tanımı Üretici Mikoyan Gurevich OKB Tasarımcı Mikoyan Gurevich OKB İlk uçuş 6 Mart 1964 Hizmete giriş 1970 Güncel durumu Sınırlı sayıda hizmette Başlıca kullanıcılar Sovyetler Birliği (1970-1991) Rusya (1991-) Diğer kullanıcılar Cezayir Suriye Ermenistan Mürettebat 1 ( eğitim türevlerinde 2) kişi Uzunluk 19.75 m Yükseklik 6.1 m Kanat açıklığı 14.01 m Motor İki adet Tumansky R15-B300 artyakıcılı turbojet MiG-25 Foxbat Rus Mikoyan Gurevich Tasarım Bürosu (OKB) tarafından geliştirilip üretilmiş bir avcı ve yüksek hızlı keşif uçağıdır. Prototip olarak ilk uçuşunu 1964 yılında gerçekleştiren Foxbat , sesten üç kat hızlı seyredebilme yeteneği, güçlü radar sistemi ve uzun menzilli havadan havaya füze donanımıyla zamanının Batılı gözlemcilerini oldukça endişelendirmiş, bu endişeler orta vadede ABD tarafından F-15 Eagle savaş uçağının geliştirilmesine gid