Sukhoi Su-30 (Kiril alfabesinde Су-30) (NATO rapor ismi 'Flanker-C') Rusya'nın Sukhoi havacılık meclisi tarafından geliştirilen çift motorlu askeri hava aracıdır, ve 1996'da operasyonel hizmete girmistir. Her iki hava üstünlüğünü yapabilen bir mülti-rol avcı uçagıdır, yer ve hava hedeflerine saldırır.
Su-30Hava aracı, Su-27UB'in yenileştirilen bir uyarlamasıdır, ve birkaç değişken var. Su 30K ve Su 30MK dizisinin, ticari başarısı vardı. Değişkenler, organizasyonlar yarışarak imal edilir: KNAAPO ve IRKUT meclisi, kendisinin Sukhoi grubunun şemsiyesi altında kalan her ikisi. KNAAPO, kendisi için, tasarlanan ve Çin ve daha geç Endonezya'ya satan Su 30MKK ve Su 30MK2'i imal eder. Irkut, uzun menzilli yapar, multirole Su 30MK dizisi. Dizi, Su 30MKI'in, geliştirdiğini kapsar, sırasıyla Malezya, Cezayir ve Venezuela için Hintli hava kuvveti ve onun türevleri, MKM, MKA ve MKV olduğu için.
Su-27'nin iki kişilik ileri eğitim versiyonu olan Su-27UB varyantı esas alınarak geliştirilmiştir. NATO kod adı "Flanker"dır. Taktik bombardıman görevleri de yapabilen çok görevli bir avcı uçağıdır. uçak derin yasak görevler için tasarlanmıştır.
Uçak, önceleri Su-27PU bilahare de Su-30MK olarak adlandırılmıştır. Harici yük istasyon sayısı, menzili, silah kapasitesi arttırılmış, MFD içeren yeni aviyonikler ve geliştirilmiş ECM ile donatılmıştır. İsrail ve Fransa ile ortak çalışma ile aviyonik, elektrik, ve yeni teknolojiler gelitirilip, yeni Su-30'a dahil edilmiştir.Su-27UB'den yapısal farkı sadece çift tekerli burun iniş takımı ve daha geniş olan kuyruk kanatlarıdır. Mürettebat 1 pilot ve 1 silah sistem subayından oluşur, tek kişilik varyantı yoktur. Arkadaki silah subayının koltuğu daha yüksektedir, görüş açısı daha yüksektir.
1989'da ilk uçuşunu gerçekleştirmiş ve 1992'de ilk Su-30 servise girmiştir. Bir nevi Amerikan yapımı F-15E'nin Rusya'daki karşılığıdır. Batı'nın Wild Weasel uçaklarının yaptıkları görevi icra edebilir. Hava muharebesinde F-15 uçaklarına üstünlük kurduğu Amerikalı uzmanlar tarafından açıklanmıştır. Uzun menzilli füzeleri ile F-15'e fırsat vermeden saldırabilir ve hızla bölgeden uzaklaşabilir. Su-30, 60 mil menzilli ve 30 milden 10 hedefe kilitlenip 2 hedefe saldırabilen Noo1 Slot Back radarına sahiptir. Bu radarla hava kontrolü yaparak Su-27'lerle ortak çalışır, onlara hedef koordinatlarını aktarır ve Su-27'ler de av-önleme görevini icra eder. Lider uçak konumundadır. Donanmada görev yapan Su-30K varyantı da vardır. Havada yakıt ikmali yapabilir. 10 saat havada kalabilecek şekilde geliştirilmiştir. MKI varyantı uzun menzilli darbe ve stratejik hedeflere saldırı için geliştirilmiş ihraç versiyonudur. Kh-31 anti-radar füzeleri ile donatılmıştır.
Rusya, Çin ve Hindistan Hava Kuvvetleri'nde görev yapmaktadır. Hindistan'da lisans altında üretilmiştir. Endonezya'nın ABD tarafından verilmeyen F-16 uçakları yerine 12 adet SU-30K almıştır. Malezya'nın da uçağa ilgisi vardır.
Teknik özellikler (Sukhoi Su-30)
Mürettebat=2
Uzunluk=21.935 m
Kanat açıklığı=14.7 m
Yükseklik=6.36 m m
Yüzey alanı=62 m²
Boş ağırlık=17,700 kg
Yüklenmiş ağırlık=24,900 kg
Azami kalkış ağırlığı=34,500 kg
Motor(jet)=2×Lyulka AL-31F
Jet tipi=turbofan
Jet sayısı=2
İtme gücü=74.5 kN
Azami hız=2,120 km/h Mach 2
Menzil=3,000 km
Tavan İrtifası=17,300 m (60,700 ft)
Tırmanma hızı=230 m/s
Kanat Yüklemesi=401 kg/m²
İtme/ağırlık=1.0
Silahlar=
1x 30 mm GSh-30-1 topu 150 devir
8,000 kg (17,600 lb) 12 harici yuva
6 orta menzilli AA füzesi R-27, 4 kısa menzilli ısı güdümlü AA missiles R-73
Su-27IB X-31 anti-radyasyon füzesi , havadan karaya X-29L/T füzesi (kasktan izlenebilir lazer/TV güdümlü), KAB-150 ve UAB-500 lazerli bombaları, TV, veya IR güdümü için kullanılabilir
İç bağlantılar
Benzer uçaklar
F-14 Tomcat
F-15 Eagle
Panavia Tornado
Tupolev Tu-95 ( NATO rapor adı Bear ), soğuk savaş döneminde SSCB 'de Tupolev tarafından üretilmiş, uzun ömürlü ve çok başarılı stratejik bomberdıman ve füze taşıyıcı maksatlı uçak. 2007 itibarıyla Tu-95 hala servistedir, 2040 yılına kadar da Rus Hava Kuvvetleri servisinde kalması planlanmıştır. Tu-95, her biri karşıt yönlü dönen bir pervane çiftini besleyen dört Kuznetsov turboprop motora sahiptir. Bu sayede tüm zamanalrın en hızlı pervaneli uçaklarından biri olmuştur. Şu ana dek hizmete giren tek turboprop motorlu bombardıman uçağıdır. Deniz kuvvetleri keşif versiyonuna Tu-142 adı verilmiştir Özellikleri (Tu-95MS Tupolev Tu-95 Sağ görünüm Genel özellikleri Mürettebat: 6-7 [ 21 ] Uzunluğu: 46,2 m [ 22 ] (ft 6 151 [ 22 ] ) Kanat açıklığı : 50,10 m [ 22 ] (ft 5 164 [ 22 ] ) Yükseklik: 12.12 m (ft 9 39) Kanat Alanı: 310 m² (3330 ft ²) Boş ağırlık : 90.000 kg (198.000 £) Yüklü ağırlığı : 171.000 kg (376.200 £) Maksimum kalkış
Yorumlar