Boeing firması tarafından üretilen,çift motorlu ve diğer helikopter türlerinden farklı olarak ardardına çift rotorlu ağır yük helikopteridir.Arka taraftaki motor hem kalkmayı hem de ilerlemeyi sağlamaktadır.Saatteki maksimum hızı 315 km/s'tir.Ana görevleri askeri birlik, topçu ünitesi, ve mühimmat taşımaktır.16 ülke tarafından en çok da Birleşik Devletler Ordusu (US Army) ve Kraliyet Hava Kuvvetleri (RAF) tarafından kullanılmaktadır.Yakın zamanda Türk Silahlı Kuvvetleri'de bünyesine bu helikopterlerden katmayı planlamaktadır.Bu helikopter aynı anda 60 personel taşıyabilir.Ve bir F-16 savaş uçağını kaldırıp çekebilir. Bir Boeing üretimi olan Chinook çok amaçlı, 2 adet tandem rotora sahip bir helikopterdir. Temel üretim amacı ağır yük kaldırmak olan Chinook'lar asker intikali, arama kurtarma amaçlarıyla da kullanılmaktadır. 2 tandem motor helikoptere geniş bir hacim sağlama yararının yanında yük kaldırma konusunda da helikopterin kabiliyetlerini büyük oranda artırmaktadır. Geleneksel tek rotorlu helikopterler ancak bir adet yükü ana rotorun tam altından uzatılan kablolarla kaldırmaktadır. Bunun nedeni helikopterin ağırlık noktasının tam rotorun olduğu bölge olmasıdır. Bu tip helikopterlerde iki adet yükü ayrı noktalardan taşımak imkânsızdır, zira bu durumda helikopterin dengesi bozulur ve helikopter devrilebilir. Ama Chinook kendine has dizaynı ile iki adet yükü, her biri birer rotorun altında olmak üzere, taşıyabilir. Bu iki motor helikoptere ekstra bir kaldırma ve itme gücü sağlar. CH-47'ler saatte 315 km gibi bir hıza ulaşabilirler ki bu hız bir ağır yük helikopteri için çok iyi bir sürattir. Günümüzde Chinook kullanan 16 ülke bulunmaktadır. En büyük kullanıcıları ABD ve Birleşik Krallık silahlı kuvvetleridir.
TSK Harekat ihtiyacını karşılamak amacı ile 6 adet CH-47 Chinook ağır nakliye helikopterinin Kara Kuvvetleri Komutanlığına alınması planlanmakta (1 adedi Özel Kuvvetler Komutanlığına tahsisli).
Askeri Kulllanıcılar
Mavi=Şuan kullanımda Kırmızı=Eskiden kullanımdaydı
Avustralya
Kanada
Mısır
Yunanistan
İran
İtalya
Japonya
Libya
Fas
Hollanda
Çin Cumhuriyeti (Tayvan)
Singapur
Güney Kore
İspanya
Tayland
Birleşik Krallık
Birleşik Arap Emirlikleri
ABD
Vietnam
[değiştir]Sivil Kullanıcılar
Kanada
Çin Cumhuriyeti (Tayvan)
Çin Halk Cumhuriyeti
Ekvador
Norveç
Birleşik Krallık
ABD
Özellikler (CH-47F)
CH-47 arkasındaki turboşaft motoru
Bilgi kaynağı: Boeing CH-47D/F,[1] ABD Ordusu Chinook dosyası,[2] Uluslararası Askeri Uçak Rehberi[3]
Genel özellikler
Mürettebat: 3 (Pilot, yardımcı pilot, uçuş mühendisi)
Kapasite:
33–55 asker veya
24 sedye & 3 refakatçi veya
12,700 kg (28,000 lb) yük
Yükleme sınırı: ()
Uzunluk: 30.1 m (98 ft 10 in)
Rotor çapı: 18.3 m (60 ft 0 in)
Yükseklik: 5.7 m (18 ft 11 in)
Disk alanı: 260 m2 (5,600 ft2)
Boş ağırlık: 10,185 kg (23,400 lb)
Yüklü ağırlık: 12,100 kg (26,680 lb)
Maksimum kalkış ağırlığı: 22,680 kg (50,000 lb)
Güç ünitesi: 2× Lycoming T55-GA-714A turboşaft, 4,733 bg (3,5296 kW) (Her biri)
Performans
Maksimum hız: 170 knot (315 km/sa, 196 mi/sa)
Seyir hızı: 130 knot (240 km/sa, 149 mi/sa)
Menzil: 400 nmi (741 km, 450 mi)
Muharebe yarıçapı: 200 nmi (370,4 km)
Sefer menzili: 1,216 nmi (2,252 km, 1,400 mi[4])
Servis tavanı: 5,640 m (18,500 ft)
Tırmanma oranı: 7.73 m/sn (1,522 ft/dak)
Disk yüklemesi: 47 kg/m2 (9.5 lb/ft2)
Güç/Ağırlık oranı: 0.28 hp/lb (460 W/kg)
Silahlar
Üç adede kadar orta makinalı tüfek (Biri yükleme rampasına, diğer ikisi omuz pencerelerine monte edilmiş) olup, genellikle 7.62 mm (0.308 in) M240/FN MAG kullanılır.
Avyonikler
Rockwell Collins Common Avionics Architecture System (CAAS) (MH-47G/CH-47
Tupolev Tu-95 ( NATO rapor adı Bear ), soğuk savaş döneminde SSCB 'de Tupolev tarafından üretilmiş, uzun ömürlü ve çok başarılı stratejik bomberdıman ve füze taşıyıcı maksatlı uçak. 2007 itibarıyla Tu-95 hala servistedir, 2040 yılına kadar da Rus Hava Kuvvetleri servisinde kalması planlanmıştır. Tu-95, her biri karşıt yönlü dönen bir pervane çiftini besleyen dört Kuznetsov turboprop motora sahiptir. Bu sayede tüm zamanalrın en hızlı pervaneli uçaklarından biri olmuştur. Şu ana dek hizmete giren tek turboprop motorlu bombardıman uçağıdır. Deniz kuvvetleri keşif versiyonuna Tu-142 adı verilmiştir Özellikleri (Tu-95MS Tupolev Tu-95 Sağ görünüm Genel özellikleri Mürettebat: 6-7 [ 21 ] Uzunluğu: 46,2 m [ 22 ] (ft 6 151 [ 22 ] ) Kanat açıklığı : 50,10 m [ 22 ] (ft 5 164 [ 22 ] ) Yü...
Türk Hava Kuvvetlerinin sahip olduğu modern ve yüksek performanslı F-16 uçağının kabiliyetlerini, kullanımı için gereken yüksek seviyedeki bilgi ve beceriyi izleyiciye bir gösteri şeklinde sunan gösteri ekibidir. Gösteri uçuşları tek kişilik F-16 C Blok-40 uçağı ile icra edilmektedir. Gösteri uçuşları esnasında her iki kanat ucuna takılan duman gereçleri vasıtası ile beyaz renkli duman salınmaktadır. Uçak üzerine boya haricinde herhangi bir değişiklik yapılmamış olup diğer F-16 lar gibi her türlü göreve planlanabilmektedir. SOLOTÜRK pilotları gösteri uçuşları haricinde harbe hazırlıklarını sürdürmektedirler. TARİHÇE Hv.K.K.lığının 25 Kasım 2009 tarihinde çalışmalarını başlattığı “Tek F-16 Uçağı ile Gösteri Uçuşu” programı 14 Ocak 2010 tarihinde Hv.Plt.Bnb. Murat KELEŞ, Hv.Plt.Yzb. Fatih BATMAZ ve Hv.Plt.Yzb. S. Yalın AHBAB’ın kurucu ekip olarak seçilmeleri ile hayata geçmiştir. Hv.Plt.Bnb. Murat KELEŞ 18 Mayıs 2010 tarihinde Tek F-16 Gösteri Uçuşu için ilk eğitim sorti...
Yorumlar