Ana içeriğe atla

TÜRK HAVA KUVVETLERİ 737(AEW&C) HAVADAN İHBAR VE KONTROL (BARIŞ KARTALI)


Tanım ve Amaç:
737 Havadan Erken İhbar ve Kontrol (AEW&C),  güçlü hava gözetimi,  muhabere ve harp yönetimi sağlayan son teknoloji ürünü bir sistemdir. 

Müşteriler:
Avustralya Savunma Kuvvetleri 737 AEW&C sistemini Temmuz 1999’da seçmiştir.  Dört adet 737-700 uçağı ve altı adet AEW&C sistemi ile üç ayrı ilave sistemin opsiyonları için 2000 yılı Aralık ayında Wedgetail Projesi sözleşmesi imzalanmıştır. Avustralya 2004 yılında,  iki adet ilave 737-700 uçağının daha alımı ile ilgili olasılıkları değerlendirmiştir. Uçaklardan iki tanesi Boeing’in Seattle, Washington tesislerinde modifiye edilerek AEW&C konfigürasyonu ile donatılmıştır. Diğer dört uçak Amberly’deki Avustralya Kraliyet Hava Kuvvetleri (RAAF) üssündeki firma tesisinde Boeing Defense Australia tarafından modifiye edilmiştir.

Boeing, iki uçağı 2009 yılının Kasım ayında teslim etmiş, RAAF tarafından verilen uçak, Operasyonel Uçuş Eğitimi, Operasyonel Görev Simulatörü ve Görev Destek Sistemini de kapsayan, AEW&C sistemine adaptasyon eğitimlerine destek vermiştir.  

Uçaklar Avusturalya tarafından ilk olarak 2010 yılının Mayıs ayında RAAF filosuna kabul edilmiştir. Bu önemli aşama, AEW&C sisteminin, operasyonel eğitim ve kullanım için hazır olduğunu göstermiştir. Bu durum aynı zamanda, liderliğini Boeing’in yaptığı ekibin uzun yıllar gerçekleştirdiği tasarım, geliştirme, modifikasyon ve test çalışmalarının neticesini de da gözler önüne sermiştir.   

O tarihten bu yana, dört yeni Wedgetail uçağı daha Avustralya Hava Kuvvetleri (RAAF) tarafından teslim alınmış ve işletilmeye başlanmıştır. 2012’nin Kasım ayında, RAAF, filonun İlk Harekât Kabiliyeti (IOC - Initial Operating Capability) aşamasına geldiğini açıklamasıyla program önemli bir dönüm noktasına ulaşmıştır. IOC aşaması, Wedgetail uçağının hazır ve dünyanın herhangi bir noktasında görev amaçlı konuşlandırılabilir olması ve sadece uçağın değil, lojistik ve bakım, mürettebat eğitimi ile yer ve teknik destek ekiplerinin de bu kapsama girdiği anlamına gelmektedir. 2012 Aralık ayında Avustralya, Wedgetail hava gözetimi görevi segmentinin nihai tasarımını kabul ederek, AEW&C uçaklarının ve onlarla ilgili görev sistemlerini de bünyesine katma sürecini tamamlamış oldu.


Kasım 2000’de Türkiye Cumhuriyeti,  yeni bir AEW&C sistemi geliştirilmesine ilişkin sözleşme müzakerelerini başlatması için Boeing liderliğinde bir takım seçmiştir. Haziran 2002’de imzalanan sözleşme,  resmi olarak Temmuz 2003’te yürürlüğe girmiştir.  Barış Kartalı (Peace Eagle) adıyla anılan program,  dört adet AEW&C uçağının yanı sıra, mürettebat eğitimi, görev desteği ve sistem bakımına yönelik yer destek hizmetlerini kapsamaktadır.

Boeing, ilk Barış Kartalı uçağını Ocak 2014’te Türk Silahlı Kuvvetleri’ne teslim etmiştir. Uçak, görev sistem operatörlerinin, bakım ekiplerinin ve pilotların ilk eğitimlerinin tamamlanmış olması nedeniyle hemen kullanılabilecek durumdadır.Boeing, Kore Cumhuriyeti’nin Peace Eye olarak bilinen EX programı için dört adet 737 AEW&C uçağı sağlamak üzere Kasım 2006’da bir sözleşme imzalamıştır.  Boeing ekibinin çözümü, uçuş ve mürettebat eğitimi,  görev desteği ile uçak ve sistem modifikasyonu için yer destek hizmetlerini de kapsamaktadır.  1 no.lu Peace Eye uçağı 2011 Eylül ayında, 2 no.lu uçak da Aralık ayında Kore Cumhuriyeti Hava Kuvvetleri’ne teslim edilmiştir.  Üçüncü Peace Eye uçağı Mayıs 2012’de; filodaki dördüncü ve son uçak ise 2012 Ekim ayında Kore Cumhuriyeti Hava Kuvvetlerine teslim edilmiştir.

Boeing, Kore Cumhuriyeti’nin milli savunma varlığına en iyi katkıyı sağlayabilmek için, düzenli olarak Savunma Programı Yönetim Ajansı ve Kore Cumhuriyeti Hava Kuvvetleri ile birlikte çalışmaktadır. Bizim, Kore Cumhuriyeti Hava Kuvvetleri’nin bakım ekibi ve Boeing’in destek uzmanlarından oluşan ortak E737 takımımız, tüm sistemin hazır olmasını temin etmek amacıyla parçalar üzerinde düzenli olarak çalışmaktadır.

737 AEW&C,   Kore’ye güçlü bir hava gözetimi,  muhabere ve harp yönetimi kabiliyeti kazandırmaktadır.  Ayrıca Kore yarımadasını günümüzdeki ve gelecekteki tehditlerinden koruyacak olan artırılmış güvenliği sağlamaktadır.

Genel Özellikler:

  • 737-700 artırılmış brüt ağırlık (IGW) iskeleti
  • Northrop Grumman “MESA” elektronik olarak taranmış radar sistemi
  • 360 derece / Hava ve Deniz modları / 200 + nmi menzili / Tüm Hava Koşulları
  • IFF: 300 nmi
  • Açık sistem mimarisi / COTS
  • 6 ile 10 arası çok işlevli / amaçlı konsollar
  • Hassasiyet İzleyicisi
  • Muhabere (3) HF,  (4) VHF/UHF,  (4) UHF ve Link 11&16 (Şifreleme kapasitesini müşteri seçer),  (2) Have Quick içerir ancak bunlarla sınırlı değildir.
  • İşletimsel tavan: 41,000 ft
  • Menzil: 3,500 nm
  • Uçuş Ekibi: 2
  • Görev Ekibi: 6 ile 10 arası

Muhtelif:
Platform,  21.  yüzyıl özelliklerinde havacılık,  seyrüsefer ekipmanı ve uçuş güvertesine sahip Boeing Next Generation 737-700’dür.  Yüksek teknolojisinden ötürü,  uçak bakımında bekleme süresi minimumdur. 

737 serisi dünyanın en popüler ve güvenilir jet uçaklarından biridir.  Popülerliği neticesinde dünya çapında tedarikçi,  parça ve destek ekipmanı tabanı oluşmuştur.  Çok İşlevli Elektronik Taramalı (MESA) radarı 737 AEW&C’de bulunan en önemli sensör aygıttır.  İdare edilebilen ışın,   L-band elektronik tarama sistemi menzil, izleme ve doğrulamada en uygun performansı sağlamak amacıyla tasarlanmıştır.  Radar,  hava ve denizdeki hedefleri eşzamanlı olarak izleyebilmekte ve operasyonel alanı sürekli taramak suretiyle mürettebatın uçağının kontrolünü ele almasına yardımcı olmaktadır. 

MESA radarının ‘Top Hat’ olarak bilinen bölümü, uçağın sırt bölümünde bulunan radar sisteminin aerodinamik yapısını koruyarak, uçağın baş bölümden kıç bölümüne kadar pratik çözüm sağlamaktadır.  Bu da, uçak performansında önemli bir etki yapmaksızın sistemin orta boy bir 737-700 platformuna kurulabilmesine olanak sağlar.  Diğer bir yenilik ise entegre edilmiş ve ağırlığının azaltılması, güvenilirliğinin arttırılması ve hedef korelasyonunun basitleştirilmesine birincil radar düzeneğine yardımcı olan Dost Düşman Tanıma Sistemidir (IFF). 1200 saatten fazla süren rüzgar tüneli denemeleri, uçağın ve radarın uyumunu göstermiştir.  Ayrıca, 737 AEW&C, uygun maliyetli uyum ve maksimum esneklik amaçlayan standart tabanlı tasarımıyla ileri bir açık sistem mimarisine sahiptir.


Kaynak
http://www.boeing.com.tr/urunler-ve-hizmetler/savunma-uzay-ve-guvenlik/h%C4%B1k-bar%C4%B1s-kartal%C4%B1.page

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

AV-8B Harrier II

AV-8B Harrier II gerçek anlamda V/STOL uçaklarının içinden en çok tanınanıdır. Bir adet Rolls Royce Pegasus II motoruna sahiptir. Motor uçağın tam ortasındadır ve uçağın iki yanında görünen hava girişleri ortadaki Rolls Royce Pegasus II motorunu beslemektedir. İlk Harrier II uçuşu 1981 Sonbaharı ’nda gerçekleştiğinde orijinal Hawker P.1127 ’nin ilk uçuşundan beri 21 yıl geçmişti. P.1127 ’nin 1957 tasarımı bir Fransız motor konsepti üzerine yapılandırılmış ve geliştirilmişti. Proje finansmanı İngiliz Bristol Engine Co. Ve ABD Hükümeti tarafından “Müşterek Silah Geliştirme Programı” (MWDP) dahilinde karşılanmıştı. Motor konfigurasyonu genelde belirlendikten ve gelişmeler yoluna girdikten sonra Hawket Aircraft Ltd mühendisleri dikkatlerini bu motoru kullanacak bir V/STOL uçağı yapımına çevirdiler. Hükümet ve askeriye desteği olmaksızın tek motorlu bir saldırı-keşif uçağı ürettiler. Motorun döner egzostlarından başka reaksiyon kontrol sistemi V/STOL yeteneği için gerekli tek kom

TÜRK HAVA KUVVETLERİNİN 100.YIL ARMAĞANI SOLO TÜRK

Türk Hava Kuvvetlerinin sahip olduğu modern ve yüksek performanslı F-16 uçağının kabiliyetlerini, kullanımı için gereken yüksek seviyedeki bilgi ve beceriyi izleyiciye bir gösteri şeklinde sunan gösteri ekibidir. Gösteri uçuşları tek kişilik F-16 C Blok-40 uçağı ile icra edilmektedir. Gösteri uçuşları esnasında her iki kanat ucuna takılan duman gereçleri vasıtası ile beyaz renkli duman salınmaktadır. Uçak üzerine boya haricinde herhangi bir değişiklik yapılmamış olup diğer F-16 lar gibi her türlü göreve planlanabilmektedir. SOLOTÜRK pilotları gösteri uçuşları haricinde harbe hazırlıklarını sürdürmektedirler. TARİHÇE Hv.K.K.lığının 25 Kasım 2009 tarihinde çalışmalarını başlattığı  “Tek F-16 Uçağı ile Gösteri Uçuşu” programı 14 Ocak 2010 tarihinde Hv.Plt.Bnb. Murat KELEŞ, Hv.Plt.Yzb. Fatih BATMAZ ve Hv.Plt.Yzb. S. Yalın AHBAB’ın kurucu ekip olarak seçilmeleri ile hayata geçmiştir. Hv.Plt.Bnb. Murat KELEŞ 18 Mayıs 2010 tarihinde Tek F-16 Gösteri Uçuşu için ilk eğitim sortisini