Ana içeriğe atla

Özgürlük Savaşçısı F-5

Modernize edilen TÜRK HAVA KUVVETLERİNDE halen faliyet gösteren F-5 ile ilgi bilgiler.






Tanımı
Dönemi Soğuk Savaş
Üretici Northrop
Tasarımcı Edgar Schmued
İlk uçuş 30 Temmuz 1959 (F-5A) 11 Ağustos 1972 (F-5E)
Hizmete giriş 1962
Hizmetten çıkış 1998
Başlıca kullanıcılar ABD Hava Kuvvetleri
Filipin Hava kuvvetleri
Brezilya Hava Kuvvetleri
Güney Kore Hava Kuvvetleri
Birim maliyeti 2,1 milyon $ (Amerikan Doları
F-5A/B Freedom Fighter (Türkçe: Özgürlük Savaşçısı) ve F-5E/F Tiger II (Türkçe: Kaplan II) düşük maliyeti olan ve kolay bakım yapılabilen bir uçaktır. Birleşik Devletler Hava kuvvetlerinde Top gun tarzı savaş eğitim okullarında eğitim uçağı olarak kullanılmaktadır. Ucuz maliyeti olması sebebiyle daha çok zayıf ekonomili ülkelerin tercihi olmuştur. Uçak günümüz teknolojisinden geri kalmaktadır. Türk Hava Kuvvetleri de bir modernizasyon çalışması ile bu uçakları eğitim uçağı olarak bir müddet daha kullanmayı planlamaktadır. F-5 çok amaçlı bir uçaktır ve çok yüksek manevra kabiliyeti vardır. Hava Savaşları için Sidewinder füzeleri taşıyabilir. Kara saldırıları için de bomba ve roket taşımaktadır. F-5B adında iki kişilik eğitim versiyonu ayrıca RF-5 adında bir fotokeşif versiyonu vardır. F-5 pek çok ülkede lisans altında üretilmektedir.

F5-N Düşman Modeli 

F-5'in diğer türevlerinin yanısıra F-5N adına yeni bir türev daha bulunmaktadır. ABD donanması eğitim amaçlı kullanmak üzere durumları iyi olan İsviçre Hava Kuvvetleri’nin kullanım dışı 44 adet F-5E Tiger II uçağını satın alarak bazı düşman unsurları ile donatmış ve F-5N Tiger II şeklinde yeni bir türev ortaya çıkarmıştır.

Teknik özellikleri [değiştir]

  • Mürettebat: 1
  • Uzunluk: 14.35 m
  • Yükseklik: 4.10 m
  • Kanat açıklığı: 7.85 m
  • Kanat alanı: 17.28 m²
  • Boş ağırlığı: -
  • Yüklü ağılığı: 9.300 kg
  • Motor: 2 x General Electric J-85
  • Itiş gücü:15.5 kN
  • Maksimum hız: 1526 km/s
  • Menzil: 1815 km
  • Çıkabildiği maksimum yükseklik: 15.400 m

Silahlandırma

Kullanıcılar 

  • AvusturyaAvusturya
  • BahreynBahreyn
  • BotsvanaBotswana
  • ŞiliŞili
  • EtiyopyaEtiyopya
  • HondurasHonduras
  • EndonezyaEndonezya
  • İranİran
  • ÜrdünÜrdün
  • KenyaKenya
  • MeksikaMeksika
  • FasFas
  • NorveçNorveç
  • PakistanPakistan
  • ParaguayParaguay
  • TayvanTayvan
  • Suudi ArabistanSuudi Arabistan
  • SingapurSingapur
  • Güney Kore CumhuriyetiGüney Kore
  • İspanyaİspanya
  • SudanSudan
  • İsviçreİsviçre
  • TaylandTayland
  • TunusTunus
  • Türkiye CumhuriyetiTürkiye
  • VenezuelaVenezuela
  • VietnamVietnam
  • YemenYemen

Eski Kullanıcılar 

  • KanadaKanada
  • YunanistanYunanistan
  • MalezyaMalezya
  • HollandaHollanda
  • FilipinlerFilipinler
  • Güney VietnamGüney Vietnam
  • Amerika Birleşik DevletleriABD

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BOMBARDIMAN UÇAKLARI SERİSİ KOD ADI AYI Tupolev Tu-95

Tupolev  Tu-95  ( NATO rapor adı   Bear ),  soğuk savaş  döneminde  SSCB 'de Tupolev  tarafından üretilmiş, uzun ömürlü ve çok başarılı stratejik bomberdıman ve füze taşıyıcı maksatlı uçak. 2007 itibarıyla Tu-95 hala servistedir, 2040 yılına kadar da Rus Hava Kuvvetleri servisinde kalması planlanmıştır. Tu-95, her biri karşıt yönlü dönen bir pervane çiftini besleyen dört Kuznetsov turboprop motora sahiptir. Bu sayede tüm zamanalrın en hızlı pervaneli uçaklarından biri olmuştur. Şu ana dek hizmete giren tek turboprop motorlu bombardıman uçağıdır. Deniz kuvvetleri keşif versiyonuna  Tu-142  adı verilmiştir Özellikleri (Tu-95MS Tupolev Tu-95 Sağ görünüm Genel özellikleri Mürettebat:  6-7  [  21  ] Uzunluğu:  46,2 m  [  22  ]  (ft 6 151  [  22  ]  ) Kanat açıklığı  :  50,10 m  [  22  ]  (ft 5 164  [  22  ]  ) Yü...
 

Sukhoi Su-47

Sukhoi Su-47 Berkut (Rusça: Су-47 "Беркут" - Altın kartal), Sukhoi Havacılık Şirketi tarafından geliştilmiş deneysel avcı uçağıdır. Ayrıca geliştirme sürecinin başında S-32 ve S-37 olarak adlandırılmıştır. Nato kod adı "Firkin 'dir". Uçağın ayırt edici özelliği, Grumman X-29'a benzer olarak ileri ok açılı kanatıdır. Berkut 2002'den itibaren Su-47 olarak tanımlanmıştır ve savaş uçağı olarak üretime hazır olmakla beraber daha çok seri üretime geçilmeden önce PAK FA (Prospective Air Complex for Tactical Air Forces - Taktik Hava kuvvetleri için muhtemel kompleks) projesinin bir parçası olarak ağır bir tekrar tasarlanmadan geçeçek gibidir. Su-47 tanımlamasının, PAK FA tasarımından sonra kullanılıp kullanılmayacağı belli değildir. Gelişim Süreci Orijinalde S-37 olarak bilinen uçak, 2002 yılında Sukhoi'nin gelişmiş test uçağı Su-47 olarak tekrar adlandırıldı. Değişim, şirketin bir test uçağından daha çok üretime hazır bir avcı uçağı düşüncesini pazara ya...